Towarzyszą nam na co dzień, choć ich obecność nikogo raczej nie cieszy. Każdego roku otrzymujemy tysiące niechcianych komunikatów, które powszechnie nazywamy SPAM-em. W tym wpisie blogowym opowiemy o nich więcej, a także przedstawimy bliżej groźną formę oszustwa, którą jest SCAM.
ZaSPAMowani – czym jest SPAM
SPAM to cyfrowe treści dystrybuowane w różnych formach do odbiorców wbrew ich woli. Tego rodzaju niechciane komunikaty przyjmują obecnie formę e-maili, SMS-ów czy telefonów. Mogą stanowić jedynie utrudnienie, ale też nieść ze sobą szereg zagrożeń.
Napisać, że jesteśmy na co dzień bombardowani niechcianymi komunikatami, to jak nie powiedzieć nic. SPAM od lat stanowi poważny problem, z którym borykają się odbiorcy na całym świecie, w tym użytkownicy indywidualni, organizacje czy operatorzy kont pocztowych. Jak podaje portal Statista, w rekordowym pod względem liczby wysłanych e-maili lipcu 2021 roku, na 336 miliardów wiadomości niemal 283 miliardy stanowił SPAM.
W 2022 roku SPAM-em nie możemy nazywać już tylko komunikatów otrzymywanych na skrzynki pocztowe. To w równym stopniu też niechciane reklamy, próby wyłudzeń czy oszustw przesyłane poprzez SMS-y, komunikatory, ale również przybierające formę połączeń telefonicznych.
Już w 2016 roku, jak wynikało z analiz Urzędu Komunikacji Elektronicznej, niemal jedna piąta wszystkich przesyłanych w Polsce SMS-ów była reklamami nadawanymi przez algorytmy i systemy. Pandemia koronawirusa tylko zwiększyła liczbę wysyłanych w ten sposób wiadomości, co odczuli choćby Amerykanie, którzy w samym tylko 2021 roku otrzymali niemal 88 miliardów SMS-ów będących SPAM-em. To aż o 58% więcej niż w poprzednich dwunastu miesiącach.
SPAM może wydawać się z pozoru niegroźną formą agresywnej reklamy, ale w wielu przypadkach stanowi też poważniejsze zagrożenie, prowadząc do wyłudzeń czy oszustw. Dlatego tak ważne jest zachowanie uważności przy odbieraniu wszelkiej korespondencji.
Czym jest SCAM i dlaczego jest groźny
SCAM to próba oszustwa, w ramach której nadawca próbuje wprowadzić odbiorcę w błąd i zmusić go do niewłaściwego rozporządzenia swoimi danymi osobowymi lub dobrami jak pieniądze. Do tego rodzaju działań kwalifikują się zarówno próby wyłudzenia przez e-mail lub komunikatory internetowe, jak i portale społecznościowe czy randkowe, które umożliwiają szybki kontakt pomiędzy użytkownikami.
Działający w cyberprzestrzeni oszuści potrafią umiejętnie wykorzystywać techniki inżynierii społecznej, by wzbudzać zaufanie u nieświadomych zagrożenia użytkowników sieci, a następnie okradać ich z pieniędzy czy pozyskiwać cenne dane osobowe. Pomimo licznych kampanii społecznych mających ostrzegać przed zagrożeniami w internecie, każdego roku wiele osób pada ofiarą tego rodzaju aktywności.
Jak poważny to problem? Brytyjska organizacja Citizens Advice wskazuje, że tylko przez sześć pierwszych miesięcy 2021 roku scammerzy zaatakowali 36 milionów obywateli Wysp, wykazując się przy tym dużą kreatywnością w zakresie dopasowywania form kontaktu do grupy docelowej. Do młodszych odbiorców docierali za pomocą popularnych komunikatorów internetowych, z kolei do osób po 55 roku życia przede wszystkim za pomocą telefonów. Ponad połowa tych kontaktów opierała się na próbie wyłudzenia metodą na wymagającą potwierdzenia odbioru lub zapłaty przesyłkę. W takich przypadkach oszust stara się zmusić osobę po drugiej stronie do uiszczenia wskazanej kwoty, by dostarczyć rzekomo zamówiony produkt. W nieco mniejszej liczbie zdarzeń oszuści podawali się z kolei za przedstawicieli organów publicznych, by wydobyć potrzebne informacje.
Warto w tym miejscu również wspomnieć, że według wyliczeń amerykańskiej National Consumers League mediana kwot, na które w 2021 roku oszukiwano obywateli Stanów Zjednoczonych, wyniosła 800 dolarów. Mówimy więc o oszustwach, których konsekwencje należy zdecydowanie uznawać za dotkliwe dla pokrzywdzonych.
Czym różni się SPAM i SCAM?
SPAM nie musi oznaczać próby oszustwa. Równie dobrze może być zwykłą reklamą lub promocją, elementem masowej próby dotarcia do potencjalnych klientów czy odbiorców ze strony tak biznesu, jak i organizacji charytatywnej lub fundacji. SCAM z kolei zawsze jest działaniem na szkodę odbiorcy – próbą oszustwa, które przyniesie drugiej stronie wyłącznie szkody. Nie każdy SPAM to SCAM, ale już każdy SCAM to SPAM.
Chcesz wiedzieć, jak skutecznie bronić się przed atakami cyberprzestępców? Poznać najnowsze techniki stosowane przez hakerów, które mogą zagrażać Tobie, ale też przynieść poważne szkody Twojej firmie lub pracodawcy? Dowiedz się więcej w serii poradników wideo o cyberbezpieczeństwie!
A jeśli zależy Ci na weryfikacji stanu zabezpieczeń Twojej firmy, zamów już dzisiaj bezpłatny raport bezpieczeństwa CerberPro!
Sponsorem cyklu audycji
o cyberbezpieczeństwie jest firma Cisco